Bijuterii Epoca de Aur

Brăţară Gold Wide Cuff purtată de Yvonne de Carlo în „Casbah”

Bijuterii Epoca de Aur

Colier aur şi diamant purtat de Fay Wray în „The Affairs of Cellini”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Los Angeles, City of Angels. Oraşul Îngerilor. Undeva, într-una din zonele industriale ale oraşului stă un depozit ascuns parcă de ochii lumii. Intrarea laterală, o uşă dublă de un gri monoton, nu trădează defel comorile care se ascund înăuntru. Ai spune că locul lor e mai degrabă într-un muzeu, nu într-un spaţiu oarecare situat la marginile oraşului visurilor. Dar în locul acela, unde producţiile de film sunt astăzi la ele acasă, unde azi se pot vedea studiouri de înregistrare, unde o lume nevăzută a televiziunii şi a filmului se desfăşoară, poate tocmai în locul acela ar trebui să dăinuiască veşnic bijuteriile măreţe ale filmelor din Epoca de Aur. Povestea lor şi a omului care le-a dat viaţă este aceasta:

Eugene Joseff, supranumit şi Joseff al Hollywood-ului, a fost bijutierul poate cel mai renumit din Epoca de Aur. Printre vedetele de la Hollywood care i-au purtat creaţiile se numără Marlyn Monroe, Elizabeth Taylor, Greta Garbo şi Judy Garland, pentru a numi doar câteva. Iar „Cleopatra”, „Gentlemen Prefer Blondes”,  „Down to Earth” şi „The Private Lives of Elizabeth and Essex” sunt numai patru dintre marile producţii hollywoodiene, la care Eugene Joseff a contribuit cu numeroase  piese de ornament şi bijuterii.

Astăzi, creaţiile ce aparţin unei lumi trecute, dar nu uitate, sunt păstrate în casete şi display-uri într-un depozit din Los Angeles. De ele se îngrijesc Tina şi Michele, nora şi nepoata renumitului bijutier.

În centrul depozitului, un display circular din sticlă expune cele mai faimoase dintre bijuteriile maestrului: cureaua şarpe purtată de Elizabeth Taylor în „Cleopatra”, cerceii perlă ai lui Marilyn Monroe din „Gentlemen prefer Blondes” şi broşa care apare la pieptul actriţei Jean Harlow în „Libeled Lady”. Printre altele. Display-ul lasă să se vadă o sumedenie de piese de colecţie de la care cu greu şi-ar putea lua cineva ochii. Coroane, brăţări, inele, coliere, toate de o frumuseţe şi sclipire cum numai în producţiile Epocii de Aur se pot vedea.

Bijuterii Epoca de Aur

Brăţară safir şi diamant purtata de Lucille Ball în „Annabel Takes a Tour”

Eugene Joseff a plecat din Chicago spre Hollywood, California în 1928 luând cu el cunoştinţele şi îndemânarea deprinse într-un atelier şi turnătorie de prelucrare artistică. Intrat în lumea marilor filme si a studiourilor de filmare, Joseff şi-a propus să revoluţioneze (la provocarea cunoscuţilor) creaţia de bijuterii pentru filme. Singurele lui cunoştinţe artistice erau, la acea vreme, cele dobândite în perioada petrecută la Chicago.

Iar în cea mai mare parte a carierei sale, Eugene Joseff a rămas un autodidact. A început prin a vizita muzee, a citit cărţi de istorie şi reviste de specialitate. A şi experimentat destul de mult cu tot felul de bijuterii şi a lucrat iniţial cu un buget restrâns.

În acea perioadă a producţiilor hollywoodiene, alegerea bijuteriilor pe care actorii să le poarte cădea în mâna designerilor de costume sau chiar a actorilor înşişi. Nu existau designeri de bijuterii pentru filme propriu zis. Joseff a schimbat acest aspect. Nu doar a creat bijuterii la comandă, ci a făcut-o cu o pasiune şi o dedicare specifică celor mai buni maeştri.

MartaTorenTonyMartinCasbah8

Broşă diamant purtată de Marta Toren în „Casbah”

Unul dintre motivele pentru care munca lui Eugene Joseff a fost atât de apreciată în Epoca de Aur ţine de tehnica pe care o aplica bijuteriilor şi care dădea acestora un aer renascentist autentic. Şi în zilele noastre, unii pasionaţi încearcă încă să descopere secretul bijuteriilor lui Eugene Joseff. Dar până în acest moment, nici una dintre replicile create nu s-a apropiat de autenticitatea artefactelor maestrului.

Joseff a livrat în cea mai mare parte bijuteriile purtate de actorii Epocii de Aur. Se spune că în proporţie de 90%, bijuteriile din filme îi aparţineau acestuia. În unele cazuri, actriţele îi solicitau chiar replici ale creaţiilor din filme pentru a le purta în viaţa reală. Atât de minunate şi unice le considerau a fi.

 

Bijuterii Epoca de Aur

Cercei aur şi perlă purtaţi de Grace Kelly în „High Society”

Colier aur ciucure purtat de Lucille Ball în „Look Who’s Laughing”

Colier aur ciucure purtat de Lucille Ball în „Look Who’s Laughing”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

După trecerea în nefiinţă a marelui artist bijutier, în 1948, afacerea a fost preluată şi condusă de soţia sa, Joan Castle Joseff. Spirit întreprinzător şi vivace, Joan a continuat să se ocupe de moştenirea lăsată de soţul ei până în ultimul moment al vieţii.

În anii ʹ60, studiourile de filmare îşi construiseră deja o colecţie proprie de bijuterii, astfel că afacerea a avut de suferit, iar de aici înainte, lucrurile au urmat un făgaş potrivnic. Astăzi, compania produce puţine bijuterii, în principal, dedicându-se turnării de piese pentru avioane, afacere pe care Eugene Joseff o lansase în 1939 în paralel cu crearea de bijuterii.

Dar miile de vestigii preţioase din Epoca de Aur rămân şi vor fi întotdeauna o marcă a lumii hollywoodiene din acele timpuri. Dăinuiesc liniştite, sclipind duios în casete de turcoaz, într-un depozit secret din zona industrială a Los Angeles-ului. În acelaşi loc unde, cu decenii în urmă, îl puteai vedea pe însuşi Eugene Joseff, mânuind cu grijă şi dragoste vreo nouă bijuterie exotică.

 

Toate fotografiile preluate şi prelucrate de pe joseffjewelry.com.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *